ビル・エヴァンスを支えたベーシストの歴史

The History of Bill Evans’ Bassists

ビル・エヴァンス(1929年8月16日 – 1980年9月15日)は、モダンジャズを代表するピアニストで、クラシック音楽の影響を受けた印象主義的な和声、リリカルなメロディー、繊細なタッチで知られ、特にピアノトリオの形式を革新しました。彼のトリオは、ピアノ、ベース、ドラムが対等にインタープレイ(相互作用)する「3者協調型」のスタイルを確立し、ベーシストの役割をリズムキープからメロディーと対話する創造的なパートナーへと変貌させました。この革新を支えたのが、スコット・ラファロ、エディ・ゴメス、チャック・イスラエル、マーク・ジョンソンなど、歴代の優れたベーシストたちです。

ビル・エヴァンスのトリオは、1950年代後半から1980年の死去まで約25年間にわたり進化し続けました。彼の音楽は、ベーシストの個性とインタープレイによって大きく形作られ、特にスコット・ラファロ(1959-1961年)の革新的なベースライン、エディ・ゴメス(1966-1977年)の長期的なパートナーシップが際立ちます。

Bill Evans (August 16, 1929 – September 15, 1980) is a pianist who represents modern jazz. He is known for his impressionistic harmonies, lyrical melodies, and delicate touch influenced by classical music, and he especially innovated the piano trio format. His trio established a “three-way” style in which the piano, bass, and drums interplay equally, and transformed the role of the bassist from keeping rhythm to a creative partner who interacts with the melody. This innovation was supported by outstanding bassists such as Scott LaFaro, Eddie Gomez, Chuck Israels, and Mark Johnson.

Bill Evans’ trio evolved over a period of about 25 years, from the late 1950s until his death in 1980. His music was shaped greatly by the personalities and interplay of his bassists, particularly the innovative bass lines of Scott LaFaro (1959-1961) and his long-term partnership with Eddie Gomez (1966-1977).

1. 初期(1956-1958年):テディ・コティック、サム・ジョーンズ

エヴァンスは1955年にニューヨークで活動を開始し、1956年に初リーダー作『New Jazz Conceptions』(Riverside)をリリース。この時期はビバップやハードバップの影響下で、トリオはまだ伝統的な「ピアノ主導」のスタイル。ベーシストはリズムキープ役で、メロディーや対位旋律は控えめでした。

1. Early Period (1956-1958): Teddy Kotick, Sam Jones

Evans began his career in New York in 1955, and released his first album as a leader, “New Jazz Conceptions” (Riverside), in 1956. During this period, under the influence of bebop and hard bop, the trio still played a traditional “piano-led” style, with the bassist playing the rhythm and keeping melodies and counterpoint melodies to a minimum.

テディ・コティック(Teddy Kotick)

アルバム:『New Jazz Conceptions』(1956年)

特徴:堅実なウォーキングベース。ビバップの伝統に則り、エヴァンスの和声を支えたが、インタープレイは限定的。

貢献:エヴァンスの初期スタイル(バド・パウエルやホレス・シルバーの影響)を安定させ、プロのピアニストとしての第一歩をサポート。

Album: New Jazz Conceptions (1956)

Characteristics: A solid walking bass. In the bebop tradition, he supported Evans’ harmonies, but with limited interplay.

Contributions: Stabilized Evans’ early style (influenced by Bud Powell and Horace Silver) and supported his first steps as a professional pianist.

サム・ジョーンズ(Sam Jones)

アルバム:『Everybody Digs Bill Evans』(1958年)

特徴:キャノンボール・アダレイのバンドでも活躍したベーシスト。力強いリズムと正確な音程で、エヴァンスの繊細なタッチを補完。

貢献:マイルス・デイヴィスとの共演(1958年)前の重要な録音。マイルスが「ビルはピアノをそうあるべきやり方で弾く」と絶賛したアルバム。

Album: “Everybody Digs Bill Evans” (1958)

Characteristics: A bassist who also played in Cannonball Adderley’s band. His powerful rhythm and precise intonation complement Evans’ delicate touch.

Contribution: An important recording made before his collaboration with Miles Davis in 1958. Miles praised the album, saying, “Bill plays the piano the way it should be played.”

2. リバーサイド四部作期(1959-1961年):スコット・ラファロ

1958年、マイルス・デイヴィスのセクステットに参加し、『Kind of Blue』(1959年)でモードジャズに貢献(「Blue in Green」作曲)。マイルスを離れ、自身のトリオを結成。スコット・ラファロ(Scott LaFaro)との出会いが、エヴァンスのトリオを革新。ラファロの死(1961年、25歳)まで約2年間の短い共演でしたが、ジャズ史に革命を起こしました。

2. Riverside Quartet (1959-1961): Scott Ruffalo

In 1958, he joined Miles Davis’ sextet and contributed to modal jazz on Kind of Blue (1959) (composing “Blue in Green”). He left Miles and formed his own trio. His meeting with Scott LaFaro revolutionized Evans’ trio. Although they only performed together for about two years until LaFaro’s death (1961, age 25), it revolutionized jazz history.

スコット・ラファロScott Ruffalo1959-1961年)

1936年4月3日生まれ、ニュージャージー州出身。1961年7月6日、自動車事故で死去。ヴィクター・フェルドマンやスタン・ゲッツと共演後、エヴァンスのトリオに加入。ポール・モチアン(ドラム)と共に「リバーサイド四部作」を創造。従来のウォーキングベースやリズムキープを超え、ハイノート(高音域)で対位旋律を弾き、ピアノと対等に会話。リズムセクションの枠を破り、「インタラクティブなトリオ」を実現しました。

『Portrait in Jazz』(1959年12月):トリオの初録音。ラファロのソロがアグレッシブで知的(note.com)。

『Explorations』(1961年2月):ラファロの低音が響く「Elsa」が秀逸。

『Sunday at the Village Vanguard』(1961年6月):ライブ録音。「Jade Visions」でのラファロの作曲とソロが際立つ。

『Waltz for Debby』(1961年6月):日本で絶大な人気(スイングジャーナル「名盤ベスト100」1位)。「My Foolish Heart」の99点(wiseone0923)。

Born April 3, 1936, in New Jersey. Died in a car accident on July 6, 1961. After performing with Victor Feldman and Stan Getz, he joined Evans’ trio. Together with Paul Motian (drums), he created the “Riverside Quartet.” Going beyond the traditional walking bass and rhythm keeping, he played counterpoint melodies in high notes and conversed with the piano on an equal footing. He broke the boundaries of the rhythm section and created an “interactive trio.”

“Portrait in Jazz” (December 1959): The trio’s first recording. LaFaro’s solo is aggressive and intelligent (note.com).

Explorations (February 1961): Ruffalo’s bass-booming “Elsa” is excellent.

Sunday at the Village Vanguard (June 1961): A live recording. Highlights LaFaro’s composition and solo on “Jade Visions.”

“Waltz for Debby” (June 1961): Hugely popular in Japan (#1 in Swing Journal’s “Top 100 Classic Albums”). “My Foolish Heart” scored 99 points (wiseone0923).

3. 中期(1962-1966年):チャック・イスラエル

ラファロの死後、エヴァンスはトリオの再構築に苦しむ。1962年に活動を再開し、新たなベーシストを起用。モードジャズとクラシックの影響を深め、トリオはより内省的に。

3. Mid-period (1962-1966): Chuck Israel

After LaFaro’s death, Evans struggled to re-establish the trio, but in 1962 they reunited, recruiting a new bassist, deepening their modal jazz and classical influences, and becoming more introspective.

チャック・イスラエル(Chuck Israels、1962-1965年)

1936年生まれ、ニューヨーク出身。セシル・テイラーやエリック・ドルフィーと共演。エヴァンスのトリオに約3年間在籍。ラファロのような派手な対位旋律は控え、ウォーキングベースとハーモニーの支えに注力。エヴァンスの内省的なスタイルに適応。

『How My Heart Sings!』(1962年):ラファロの自由さを継承しつつ、安定したリズムを提供。「Summertime」でエヴァンスの繊細なタッチを支える。

『Trio ’65』(1965年):ラリー・バンカー(ドラム)との録音。イスラエルのソロが控えめながら調和。

Born in New York in 1936. Played with Cecil Taylor and Eric Dolphy. Was in Evans’ trio for about three years. Refrained from flashy counterpoint melodies like LaFaro, focusing on walking bass and supporting harmonies. Adapted to Evans’ introspective style.

“How My Heart Sings!” (1962): He provides a steady rhythm while continuing LaFaro’s freedom, and supports Evans’ delicate touch on “Summertime.”

“Trio ’65” (1965): Recorded with Larry Bunker (drums). Israel’s solo is understated but harmonious.

4. 全盛期(1966-1977年):エディ・ゴメス

1966年、エヴァンスはエディ・ゴメス(Eddie Gomez)と出会い、11年間の長期パートナーシップを築く。この時期はエヴァンスのキャリアの頂点で、ライブ録音やヨーロッパツアーが活発。

4. The Prime (1966-1977): Eddie Gomez

In 1966, Evans met Eddie Gomez and they began a long-term partnership that lasted 11 years, a period at the peak of Evans’ career, with live recordings and European tours.

エディ・ゴメス(Eddie Gomez1966-1977年)

1944年10月4日生まれ、プエルトリコ出身。ジュリアード音楽院でクラシックを学び、ゲイリー・マクファーランドやマリアン・マクパートランドと共演。ラファロの自由さを継承し、テクニカルなソロとメロディックな対位旋律。クラシックの訓練を生かし、エヴァンスの印象主義的な和声に調和。

『At the Montreux Jazz Festival』(1968年、Verve):ゴメスの長いソロが際立つ「Embraceable You」。ジャック・ディジョネット(ドラム)とのトリオでグラミー受賞。

『The Bill Evans Album』(1971年、Columbia):オリジナル曲「T.T.T.」でゴメスのテクニックが光る。グラミー受賞。

『You Must Believe in Spring』(1977年、Warner Bros.、死後1981年リリース):晩年の名盤。「B Minor Waltz」の悲しげなイントロとゴメスの繊細なベース。

Born October 4, 1944, in Puerto Rico. Studied classical music at the Juilliard School, and performed with Gary McFarland and Marian McPartland. Inheriting LaFaro’s freedom, he plays technical solos and melodic counterpoints. Making use of his classical training, he harmonizes with Evans’ impressionistic harmonies.

At the Montreux Jazz Festival (1968, Verve): Gomez’s long solo on “Embraceable You” stands out. This trio with Jack DeJohnette (drums) won a Grammy.

The Bill Evans Album (1971, Columbia): Gomez’s technique shines on the original song “T.T.T.”. Grammy winner.

“You Must Believe in Spring” (1977, Warner Bros., released posthumously in 1981): A masterpiece from his later years. The mournful intro to “B Minor Waltz” and Gomez’s delicate bass.

5. 晩年(1978-1980年):マーク・ジョンソン

ゴメスが1977年に独立後、エヴァンスは新たなトリオを模索。薬物依存や健康悪化(肝炎)の中、晩年の録音は「悲しみと美しさ」が際立つ。

5. Later Years (1978-1980): Mark Johnson

After Gomez went independent in 1977, Evans searched for a new trio. Despite drug addiction and deteriorating health (hepatitis), his recordings from his later years stand out for their “sadness and beauty.”

マーク・ジョンソン(Marc Johnson、1978-1980年)

1953年生まれ、ネブラスカ州出身。ウディ・ハーマンやスタン・ゲッツと共演。若手ながらエヴァンスのトリオに抜擢。

『We Will Meet Again』(1979年):ジョンソンの安定したベースがエヴァンスの晩年のエネルギーを支える。グラミー受賞。

『Paris Concert』(1979年):ライブ録音。ジョンソンのメロディックなベースが「Nardis」で光る。

Born in Nebraska in 1953. Played with Woody Herman and Stan Getz. Selected as a member of Evans’ trio despite being young.

“We Will Meet Again” (1979): Johnson’s steady bass lines support Evans’ late-career energy. Grammy winner.

Paris Concert (1979): A live recording. Johnson’s melodic bass playing shines on “Nardis.”

ビル・エヴァンスのトリオは、ベーシストの個性で進化。ラファロが革命、ゴメスが全盛期、イスラエルが安定、ジョンソンが晩年を支えました。ラファロとゴメスはジャズベースの役割を再定義し、エヴァンスのトリオはチック・コリアやキース・ジャレットに影響を与えました。

Bill Evans’ trio evolved with the individuality of each bassist. LaFaro was the revolutionary, Gomez was in his prime, Israel was stable, and Johnson supported him in his later years. LaFaro and Gomez redefined the role of the jazz bass, and Evans’ trio influenced Chick Corea and Keith Jarrett.

よかったらシェアしてね!
  • URLをコピーしました!
  • URLをコピーしました!

この記事を書いた人

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
目次