🎷Basics of improvisation using the Blue Note Scale 🎶
ブルーノート・スケール(Blue Note Scale)は、ジャズ、ブルース、ロックなどの即興演奏(アドリブ)でよく使われるスケールです。このスケールを使うことで、ブルージーな響き や グルーヴ感 を出すことができます。
The Blue Note Scale is a scale often used in improvisation (ad-lib) in jazz, blues, rock, etc. Using this scale, you can create a bluesy sound and a sense of groove.
1.ブルーノート・スケールとは?
ブルーノート・スケールは ペンタトニック・スケール(5音音階) に ブルーノート(♭5, 増4) を加えた6音のスケールです。
1.What is the Blue Note Scale?
The blue note scale is a six-note scale that adds a blue note (♭5, augmented 4) to the pentatonic scale (five-note scale).
Cのブルーノート・スケール(C Blue Note Scale)
C – Eb – F – F# – G – Bb – C
C Blue Note Scale
C – Eb – F – F# – G – Bb – C
▶ 構成音: 1 – ♭3 – 4 – ♯4(♭5) – 5 – ♭7 – 1
この 「F#(♭5)」 の音が ブルーノート(Blue Note) で、ブルース特有の哀愁やファンキーな雰囲気を作り出します。
▶ Notes: 1 – ♭3 – 4 – ♯4(♭5) – 5 – ♭7 – 1
This “F# (♭5)” note is the blue note, and it creates the melancholy and funky atmosphere that is unique to blues.
2.ブルーノート・スケールを使ったアドリブのコツ
2.Tips for improvising using the Blue Note Scale
✅ 1. シンプルなフレーズから始める
まずは、基本の ペンタトニック・スケール に慣れた上で、ブルーノート(♭5)をアクセントとして使う ことを意識しましょう。
✅ 1. Start with a simple phrase
First, get familiar with the basic pentatonic scale, and then be conscious of using the blue note (♭5) as an accent.
Cブルーノート・スケールのフレーズ例
C – Eb – F – F# – G – F – Eb – C
(上がって下がるパターン) 👉 F#(♭5)を短く、もしくは装飾音のように使うと効果的!
C Blue Note Scale Phrase Examples
C – Eb – F – F# – G – F – Eb – C
(Up and down pattern) 👉 Use F# (♭5) briefly or as an ornament to make it more effective!
🎵 例題曲:「C Jam Blues」 – Duke Ellington
たった2つの音(CとG)でメロディが作られているため、ブルーノート・スケールを試すのに最適!Cブルーノート・スケール(C – Eb – F – F# – G – Bb – C)を使ってアドリブの練習が可能。
🎵 Example song: “C Jam Blues” – Duke Ellington
This melody is made up of only two notes (C and G), so it’s perfect for trying out the blue note scale! You can practice improvising using the C blue note scale (C – Eb – F – F# – G – Bb – C).
✅ 2. ブルーノート(♭5)を強調しすぎない
ブルーノート(♭5)は、常に使うのではなく、一時的に「スパイス」として入れる のがポイントです。
長く伸ばしすぎると不安定な響きになるので、 通過音(Passing Tone) として使うのが効果的です。
✅ 2. Don’t overemphasize the blue note (♭5)
The key to using the blue note (♭5) is not to use it all the time, but to add it temporarily as a bit of “spice.”
If it is held out for too long, the sound becomes unstable, so it is effective to use it as a passing tone.
🎸 例:フレーズの中で♭5を装飾的に使う
C – Eb – F – F# – G – F – Eb – C(下降フレーズ) ▶ F#(♭5)を素早く通過すると ブルージーな雰囲気 を強調できます。
🎸 Example: Using a ♭5 as an ornament in a phrase
C – Eb – F – F# – G – F – Eb – C (descending phrase) ▶ Passing quickly through F# (♭5) will emphasize the bluesy atmosphere.
🎵 例題曲:「Freddie Freeloader」 – Miles Davis
マイルスの名盤《Kind of Blue》収録のブルース曲。シンプルなCブルース進行の上で、F#(♭5)の音を通過音として活用すると自然なフレーズが作れる。
🎵 Example song: “Freddie Freeloader” – Miles Davis
A blues song from Miles Davis’ masterpiece “Kind of Blue.” Using an F# (♭5) as a passing note on a simple C blues progression, you can create a natural phrase.
✅ 3. リズムを意識して「グルーヴ感」を出す
ブルーノート・スケールは スウィング感 や シャッフルリズム で演奏すると、よりジャズらしい雰囲気になります。
単に音を並べるのではなく、シンコペーションやリズムの変化 を取り入れるとアドリブが生き生きとします。
✅ 3. Be aware of the rhythm to create a sense of groove
The Blue Note Scale can have a more jazzy feel when played with a swing feel or shuffle rhythm.
Rather than simply lining up notes, incorporating syncopation and rhythmic changes can make your improvisation more lively.
🎶 例:シンコペーションを使ったフレーズ
C – (休符) – Eb – F – (休符) – F# – G – (休符) – Bb – C 👉 音の間に「休符」を入れることで、リズムのノリが良くなる!
🎶 Example: Syncopated phrases
C – (rest) – Eb – F – (rest) – F# – G – (rest) – Bb – C 👉 Putting rests between notes will help the rhythm flow better!
🎵 例題曲:「Chameleon」 – Herbie Hancock
ヘッドハンターズの代表曲で、ブルーノート・スケールを活かしたファンキーなリフが特徴的。Cブルーノート・スケールを使い、シンコペーション や リズムの間 を意識してアドリブができる。
🎵 Example song: “Chameleon” – Herbie Hancock
A representative song by the Headhunters, it features a funky riff that makes use of the blue note scale. Using the C blue note scale, you can improvise while being aware of the syncopation and gaps in the rhythm.
✅ 4. さまざまなコード進行に応用する
ブルーノート・スケールは、ブルース進行 だけでなく、ジャズのスタンダードなコード進行 にも応用できます。
✅ 4. Applying it to various chord progressions
The Blue Note Scale can be applied not only to blues progressions, but also to standard jazz chord progressions.
例えば、以下のようなコード進行に合わせて弾くと効果的です。
For example, it is effective to play along with the following chord progression.
🔸 Cブルース進行
C7 | F7 | C7 | C7
F7 | F7 | C7 | A7
D7 | G7 | C7 | G7 👉 この上でCブルーノート・スケールを使うとブルージーなアドリブが可能!
🔸 C Blues Progression
C7 | F7 | C7 | C7
F7 | F7 | C7 | A7
D7 | G7 | C7 | G7 👉 Use the C blue note scale on this for some bluesy improvisation!
🎵 例題曲:「Tenor Madness」 – Sonny Rollins
12小節のブルース進行で、ジャズブルースの即興練習にぴったり!C7やF7のコード上で、それぞれのブルーノート・スケールを使ったアドリブを試せる。
🎵 例題曲:「Tenor Madness」 – Sonny Rollins
A 12-bar blues progression perfect for practicing jazz blues improvisation! Try improvising using the blue note scales on the C7 and F7 chords.
✅ 5. まずは「ルート音+ブルーノート」でソロを作る
最初から全音を使うのではなく、ルート音(C)とブルーノート(F#)だけでフレーズを作る 練習をすると、
「どのタイミングでブルーノートを入れると効果的か?」が分かります。
✅ 5. First, create a solo using “root note + blue note”
By practicing creating phrases using only the root note (C) and blue note (F#) instead of using whole notes from the beginning, you will be able to understand when to use the blue note most effectively.
🎵 例題曲:「Mo’ Better Blues」 – Terence Blanchard
映画《モー・ベター・ブルース》のテーマ曲。ブルースの感覚を大切にしながら、F#(♭5)の音をスパイスとして入れると効果的!
🎵 Example song: “Mo’ Better Blues” – Terence Blanchard
The theme song for the movie “Mo Better Blues.” While keeping the feel of the blues in mind, adding an F# (♭5) note to spice it up is effective!
✅ 6. コール&レスポンスの練習
ブルースの即興演奏では、コール&レスポンス(Call & Response) を意識すると、より自然なアドリブができます。
「4小節のフレーズ → それに応じるフレーズ」といった形で、短いフレーズを掛け合いながら演奏 すると良いです。
✅ 6. Call and response practice
When improvising in the blues, you can improvise more naturally by keeping call and response in mind.
It’s good to play short phrases back and forth, such as a four-bar phrase followed by a corresponding phrase.
🔸 例(Cブルーノート・スケール)
コール:C – Eb – F – G
レスポンス:G – F# – F – Eb – C ▶ こうすることで、アドリブに「会話のような流れ」が生まれます。
🔸 Example (C Blue Note Scale)
Call: C – Eb – F – G
Response: G – F# – F – Eb – C ▶ This will create a conversational flow to your improvisation.
🎵 例題曲:「Now’s the Time」 – Charlie Parker
シンプルなブルース進行で、フレーズの掛け合い(コール&レスポンス)がしやすい。4小節のフレーズを真似しながら、ブルーノート・スケールを活用して応答する練習ができる。
🎵 Example song: “Now’s the Time” – Charlie Parker
A simple blues progression that makes it easy to exchange phrases (call and response). You can practice responding by imitating the four-bar phrase and using the blue note scale.
💡 ジャズブルースなら → 「C Jam Blues」や「Freddie Freeloader」
💡 ファンク系のグルーヴなら → 「Chameleon」
💡 ジャズのブルース進行なら → 「Tenor Madness」や「Now’s the Time」
💡 スローで感情豊かな演奏なら → 「Mo’ Better Blues」
💡 For jazz blues → “C Jam Blues” or “Freddie Freeloader”
💡 For funk groove → “Chameleon”
💡 For jazz blues progression → “Tenor Madness” or “Now’s the Time”
💡 For slow, emotional performance → “Mo’ Better Blues”
それぞれの曲でブルーノート・スケールを意識してアドリブに挑戦してみてください! 🎷🔥
Try improvising with each song while keeping the Blue Note Scale in mind! 🎷🔥
