What is modal jazz? Digging deeper into “Kind of Blue”
モード・ジャズ(Modal Jazz)は、1950年代後半に登場し、コード進行に縛られず、旋律や即興演奏を「モード(旋法)」に基づいて行うスタイルです。その代表作として最も有名なのが、マイルス・デイヴィスの『Kind of Blue』(1959年)です。
Modal Jazz emerged in the late 1950s and is a style in which melodies and improvisations are based on modes, without being bound by chord progressions. The most famous representative work of this style is Miles Davis’ “Kind of Blue” (1959).
📌 1. モード・ジャズとは?
📌 What is modal jazz?
🎵 モード・ジャズの定義
モード・ジャズは、従来の「コード進行」に依存したハーモニーの枠を超え、「モード(旋法)」と呼ばれる音階を基にした即興演奏を特徴とするスタイルです。
それまでのジャズ(スウィングやビバップ)では、複雑なコード進行に基づく即興が主流でした。しかし、モード・ジャズでは、数小節にわたって同じモードが保持され、コードの変化が少ないため、より自由な即興演奏が可能になりました。
🎵 Definition of Modal Jazz
Modal jazz is a style that goes beyond the boundaries of harmony that relies on traditional “chord progressions” and is characterized by improvisation based on scales called “modes.”
Up until then, jazz (swing and bebop) had focused on improvisation based on complex chord progressions, but in modal jazz, the same mode was maintained over several measures, and chord changes were minimal, allowing for more free improvisation.
🎼 モード(旋法)とは?
モード(旋法)は、ギリシャ音楽や中世音楽で使われていた音階のシステムで、現代のメジャー・スケールやマイナー・スケールとは異なる響きを持ちます。特にモード・ジャズでは、ドリアン・モード(Dorian Mode)やミクソリディアン・モード(Mixolydian Mode)がよく使われます。
🎼 What are modes?
Modes are a scale system used in Greek and medieval music, and have a different sound from modern major and minor scales. Dorian and Mixolydian modes are often used in modal jazz.
🔹 ドリアン・モード(Dorian Mode)
例:D ドリアン・モード(D-E-F-G-A-B-C-D)
→ マイナー・スケールに近いが、6度の音がナチュラル(♭6ではなく6)なのが特徴。
🔹 Dorian Mode
Example: D Dorian mode (D-E-F-G-A-B-C-D)
→ It is close to a minor scale, but the distinctive feature is that the sixth degree is a natural (6, not ♭6).
🔹 ミクソリディアン・モード(Mixolydian Mode)
例:G ミクソリディアン・モード(G-A-B-C-D-E-F-G)
→ メジャー・スケールに近いが、7度の音がフラット(♭7)になっているのが特徴。
🔹 Mixolydian Mode
Example: G Mixolydian mode (G-A-B-C-D-E-F-G)
→ It is close to the major scale, but the seventh degree is flat (♭7).
📌 2. 『Kind of Blue』の魅力とモード・ジャズ
📌 The appeal of “Kind of Blue” and modal jazz
🎺 『Kind of Blue』とは?
1959年8月リリースの歴史的アルバム。マイルス・デイヴィス(Miles Davis)がモード・ジャズを本格的に導入した作品であり、ジャズ史上最も売れたアルバムのひとつです。すべての曲がモード・ジャズの手法を取り入れており、コードの制約から解放された自由な即興演奏が展開されています。
🎺 What is “Kind of Blue”?
A historic album released in August 1959. It is the work where Miles Davis introduced modal jazz in earnest, and is one of the best-selling albums in jazz history. All the songs incorporate modal jazz techniques, and feature free improvisation freed from the constraints of chords.
🎵 参加メンバー
| ミュージシャン | 担当楽器 |
|---|
| マイルス・デイヴィス(Miles Davis) | トランペット(trumpet) |
| ジョン・コルトレーン(John Coltrane) | テナー・サックス(Tenor Saxophone) |
| キャノンボール・アダレイ(Cannonball Adderley) | アルト・サックス(Alto Saxophone) |
| ビル・エヴァンス(Bill Evans) | ピアノ(主に演奏)(piano) |
| ウィントン・ケリー(Wynton Kelly) | ピアノ(「Freddie Freeloader」のみ) |
| ポール・チェンバース(Paul Chambers) | ベース(Bass) |
| ジミー・コブ(Jimmy Cobb) | ドラムス(Drums) |
🎼 『Kind of Blue』の音楽的特徴
コードの進行が少なく、モードの上で自由なフレーズが展開されます。各楽器が独立した音楽的空間を持ちつつも、全体として統一感のある響きを作り出しています。ピアニストのビル・エヴァンスの透明感のある和音が、アルバムの幻想的な雰囲気を決定づけています。
🎼 Musical Features of “Kind of Blue”
There are few chord progressions, and phrases are developed freely on the basis of modes. Each instrument has its own musical space, but creates a unified sound as a whole. Pianist Bill Evans’ transparent chords define the dreamy atmosphere of the album.
📌 3. 『Kind of Blue』の代表曲
📌 3. Key songs from “Kind of Blue”
🎵 ① So What
アルバムのオープニング・トラックであり、モード・ジャズの象徴的な楽曲。ベースの「二音モチーフ(D-E)」が印象的。Dドリアン・モード(D-E-F-G-A-B-C-D)で演奏され、途中でE♭ドリアンに転調する。
🎶 聴きどころ:マイルスの抑制されたトランペット・ソロ。コルトレーンの激情的なテナー・ソロと、キャノンボールのメロディックなソロの対比。シンプルなコード進行ながら、無限の即興の可能性を感じさせる名曲。
The opening track of the album, a symbolic piece of modal jazz. The bass “two-note motif (D-E)” is impressive. It is played in the D Dorian mode (D-E-F-G-A-B-C-D), and modulates to E♭ Dorian midway through.
🎶 Highlights: Miles’ restrained trumpet solo. The contrast between Coltrane’s passionate tenor solo and Cannonball’s melodic solo. A masterpiece with a simple chord progression that gives the feeling of infinite improvisational possibilities.
🎵 ② Blue in Green
ビル・エヴァンスの美しいピアノ・コードと、静謐で幻想的な雰囲気が特徴的なバラード。DメジャーとGマイナーを基にしたモード的な響きが、神秘的なムードを作り出す。
🎶 聴きどころ:マイルスのミュート・トランペットが醸し出す静寂感。ビル・エヴァンスの繊細なタッチと独特なコード・ヴォイシング。
This ballad features Bill Evans’ beautiful piano chords and a tranquil, dreamy atmosphere. The modal sound based on D major and G minor creates a mysterious mood.
🎶 Highlights: The sense of serenity created by Miles’ muted trumpet. Bill Evans’ delicate touch and unique chord voicings.
🎵 ③ All Blues
6/8拍子のゆったりとしたスウィング感が特徴のブルース風モード・ジャズ。Gミクソリディアン・モード(G-A-B-C-D-E-F-G)を基にした旋律。
🎶 聴きどころ:ジョン・コルトレーンとキャノンボール・アダレイの対照的なソロ。ブルース進行にモード的アプローチを取り入れた革新的な楽曲。
Blues-like modal jazz with a relaxed swing feel in 6/8 time, with a melody based on the G Mixolydian mode (G-A-B-C-D-E-F-G).
🎶 Highlights: Contrasting solos by John Coltrane and Cannonball Adderley. An innovative song that incorporates a modal approach to blues progressions.
📌 4. モード・ジャズの影響
『Kind of Blue』以降、モード・ジャズは多くのアーティストに影響を与えました。その後のフリー・ジャズやジャズ・ロックにも影響を与え、ジャズの表現を根本から変えました。
📌 4. Modal jazz influence
Since “Kind of Blue,” modal jazz has influenced many artists, including free jazz and jazz rock, and has fundamentally changed the expression of jazz.
🎷 モード・ジャズを発展させた代表的なアーティスト
ジョン・コルトレーン(『My Favorite Things』『A Love Supreme』)、ハービー・ハンコック(『Maiden Voyage』)、ウェイン・ショーター(『Speak No Evil』)、マッコイ・タイナー(『The Real McCoy』)
『Kind of Blue』を聴くことで、モード・ジャズの真髄を感じ取ることができるでしょう。
🎷 Artists who developed modal jazz
John Coltrane (My Favorite Things, A Love Supreme), Herbie Hancock (Maiden Voyage), Wayne Shorter (Speak No Evil), McCoy Tyner (The Real McCoy)
By listening to “Kind of Blue,” you will be able to feel the essence of modal jazz.
