スコット・ラファロ(Rocco Scott LaFaro、1936年4月3日 – 1961年7月6日)は、アメリカのジャズ・ベーシストで、特にビル・エヴァンス・トリオでの活動で知られています、ジャズ史に名を刻む革新的な音楽家です。25歳という若さで自動車事故により亡くなったにもかかわらず、彼の短いキャリアはジャズベースの演奏スタイルに革命をもたらし、今日でも多くのベーシストに影響を与えています。
ラファロはニュージャージー州ニューアークで生まれ、父親はビッグバンドでヴァイオリンを演奏する音楽家でした。5歳の時に家族はニューヨーク州ジェネヴァに移住。音楽的環境の中で育ち、幼少期から音楽に親しみました。小学校でピアノ、中学校でバスクラリネット、高校でテナーサックスを学びました。ダブルベースを始めたのは18歳の時で、音楽教育専攻の大学(イサカ大学)で弦楽器の習得が必須だったためです。わずか3か月でベースに専念することを決め、驚異的な速さで上達しました。
高校卒業後、すぐにバディ・モロー・ビッグバンドに参加。大学を中退し、プロの道へ進みます。この時期はまだ技術的に未熟でしたが、猛烈な練習でスキルを磨きました。1957年にモローのバンドを離れ、ロサンゼルスの音楽シーンで活動。チェット・ベイカー、ヴィクター・フェルドマン、スタン・ケントン、カル・チャーダー、ベニー・グッドマンといったジャズの巨匠たちと共演し、若手ベーシストとして注目を集めました。
1959年にマイルス・デイヴィス・セクステットを離れたビル・エヴァンスに誘われ、彼のトリオ(エヴァンス、ドラマー:ポール・モチアン、ラファロ)に加入。このトリオでの活動がラファロの名を不朽のものにしました。
1961年にはオーネット・コールマンのバンドでチャーリー・ヘイデンと交代で演奏したり、スタン・ゲッツのバンドに参加。また、マイルス・デイヴィスから誘いを受けていた記録もありますが、実現しませんでした。
1961年7月6日:スタン・ゲッツとのニューポート・ジャズ・フェスティバル出演の2日後、ニューヨーク州フリントで自動車事故により25歳で死去。ビル・エヴァンス・トリオの歴史的ライブ録音(『Sunday at the Village Vanguard』と『Waltz for Debby』)からわずか10日後の出来事でした。エヴァンスは深い悲しみに打ちひしがれ、数か月活動を休止しました。
Rocco Scott LaFaro (April 3, 1936 – July 6, 1961) was an American jazz bassist, known for his work with the Bill Evans Trio, and is one of the most innovative musicians in jazz history. Despite his death in a car accident at the young age of 25, his short career revolutionized the jazz bass playing style and continues to influence many bassists today.
LaFaro was born in Newark, New Jersey, where his father was a musician who played violin in a big band. When he was five years old, his family moved to Geneva, New York. He grew up in a musical environment and was familiar with music from an early age. He learned piano in elementary school, bass clarinet in middle school, and tenor saxophone in high school. He started playing the double bass at the age of 18, because the college he attended (Ithaca College) for his music education major required him to learn string instruments. After just three months, he decided to focus on the bass and improved at an astonishing rate.
After graduating from high school, he immediately joined the Buddy Morrow Big Band. He dropped out of college and went professional. At this time, he was still technically immature, but he honed his skills through intense practice. In 1957, he left Morrow’s band and became active in the Los Angeles music scene. He performed with jazz greats such as Chet Baker, Victor Feldman, Stan Kenton, Cal Chadah, and Benny Goodman, and attracted attention as a young bassist.
In 1959, after leaving the Miles Davis Sextet, Bill Evans invited him to join his trio (Evans, drummer Paul Motian, and LaFaro), which made LaFaro’s name immortal.
In 1961, he played in Ornette Coleman’s band, replacing Charlie Haden, and joined Stan Getz’s band. There are also records of him receiving an invitation from Miles Davis, but this did not come to fruition.
July 6, 1961: Died at age 25 in a car accident in Flint, New York, two days after appearing with Stan Getz at the Newport Jazz Festival. Just 10 days after the historic live recordings with the Bill Evans Trio (Sunday at the Village Vanguard and Waltz for Debby). Evans was devastated and took a break for several months.
スコット・ラファロは、ジャズベースの役割を根本的に変えたことで知られています。それまでのベーシストが主に「ウォーキングベース」(4分の4拍子でリズムとハーモニーを支える)で伴奏するのに対し、ラファロは以下の特徴を持つスタイルを確立しました。
Scott LaFaro is known for fundamentally changing the role of the jazz bass. Whereas previous bassists primarily played a “walking bass” (supporting rhythm and harmony in 4/4 time), LaFaro developed a style characterized by:
カウンターメロディ(対旋律)
ラファロは、ピアノやソロ楽器に対抗するメロディラインを即興で演奏し、ベースを単なる伴奏から「対話する声」に変えました。ビル・エヴァンスとの「インタープレイ」(相互作用)は、トリオの3人が対等に音楽を織りなすスタイルを生み出しました。
例:『Sunday at the Village Vanguard』の「Gloria’s Step」では、彼のベースラインがエヴァンスのピアノと呼応し、独自のメロディを展開。
Counter melody
LaFaro improvised melodic lines against the piano and solo instruments, transforming the bass from a mere accompaniment to a “dialogue voice,” and his “interplay” with Bill Evans created a trio style of musical equality.
For example, in “Gloria’s Step” from Sunday at the Village Vanguard, his bass line echoes Evans’ piano, developing a unique melody.
驚異的なテクニック
高音域の活用:ラファロはベースの高音域を多用し、従来不可能と思われた速いパッセージや複雑なフレーズを正確に演奏。オーネット・コールマンは「彼は音を別の音で変えることができた」と評しました。
ピチカート技法:両手の人差し指と中指を独立して使うピチカート(弦を弾く技法)をレッド・ミッチェルから学び、丸みのある音と大きな音量を実現。
フレーズの開始:ラファロは小節の頭(ダウンビート)でフレーズを始めることを避け、非対称なリズムで緊張感と浮遊感を生み出しました。
Incredible Technique
High range: LaFaro used the high range of his bass to play fast passages and complex phrases that were previously thought impossible. Ornette Coleman commented, “He could change one note with another.”
Pizzicato technique: Learned pizzicato (a string plucking technique) from Red Mitchell, which uses the index and middle fingers of both hands independently, to achieve a rounded sound and large volume.
Phrase initiation: LaFaro avoids beginning phrases on the downbeat, instead using asymmetrical rhythms to create tension and a sense of floating.
リズムの自由さ
ポール・モチアンのドラミングと組み合わさり、ラファロは明確なビートを刻む役割から解放され、時間感覚を「彩る」ような演奏を行いました。これにより、トリオの音楽は浮遊感と流動性を獲得。
Rhythmic freedom
Combined with Paul Motian’s drumming, LaFaro was freed from the role of setting a clear beat and instead played in a way that “colored” the sense of time, giving the trio’s music a sense of floating and fluidity.
楽器へのこだわり
ラファロは1825年製のエイブラハム・プレスコット製ダブルベースを使用(1958年に購入)。この3/4サイズのベースは、高音域での演奏を容易にする設計で、彼のスタイルに最適でした。事故で損傷したこのベースは、後に修復されています。
Commitment to instruments
LaFaro plays an Abraham Prescott double bass made in 1825 (purchased in 1958). This 3/4 size bass was designed to facilitate playing in the higher registers, which suited his style perfectly. It was damaged in an accident and later restored.
ジャズ評論家のヨアヒム・ベレントは、ラファロの演奏を「ベースの解放(emancipation)」と呼び、それまで考えられなかった多様な可能性を切り開いたと評価。デイヴ・ホランド、エディ・ゴメス、クリスチャン・マクブライド、ジャコ・パストリアスなど、後のベーシストに大きな影響を与えました。
スコット・ラファロは、ジャズベースの常識を覆し、ビル・エヴァンス・トリオでの革新的な演奏で「ベースの解放」を実現した天才です。わずか25年の人生で残した録音、特に『Sunday at the Village Vanguard』や『Waltz for Debby』は、ジャズ史に燦然と輝く名盤です。彼の情熱的な練習姿勢、独自のカウンターメロディ、トリオでの対等な対話は、現代のジャズベーシストに多大な影響を与え続けています。
Jazz critic Joachim Berendt called LaFaro’s playing an “emancipation of the bass,” opening up a variety of previously unimaginable possibilities. He had a major influence on later bassists such as Dave Holland, Eddie Gomez, Christian McBride, and Jaco Pastorius.
Scott LaFaro is a genius who overturned the conventional wisdom of jazz bass and achieved the “liberation of the bass” with his innovative performance in the Bill Evans Trio. The recordings he left behind in his short 25 years of life, especially “Sunday at the Village Vanguard” and “Waltz for Debby,” are masterpieces that shine brightly in jazz history. His passionate attitude to practice, unique counter melodies, and equal dialogue in the trio continue to have a great influence on modern jazz bassists.
コメント