「Flamenco Sketches」は、ジャズの歴史を代表するアルバム『Kind of Blue』に収録された楽曲で、1959年にマイルス・デイヴィス(Miles Davis)が発表しました。この曲は、モード・ジャズの傑作として広く知られています。
マイルス・デイヴィスとピアニストのビル・エヴァンス(Bill Evans)の共作とされていますが、エヴァンスの影響が大きいと言われています。曲は5つのモード(旋法)を基にして構成されています。従来のジャズがコード進行を中心に展開されるのに対し、モード・ジャズではモード内での即興演奏が中心になります。「Flamenco Sketches」では、ソロ演奏者がそれぞれのモードを自由に選び、即興で演奏します。各モードには一定の長さや順序が決まっておらず、演奏者の裁量で進められます。曲のハーモニックなアプローチは、クラシック音楽、とりわけフランス印象派(ドビュッシーやラヴェル)の影響を受けたビル・エヴァンスの音楽観が反映されています。
「Flamenco Sketches」は、ジャズの枠を超えたアートとして、リスナーに深い感動と内省をもたらす名曲です。
“Flamenco Sketches” is a song from one of jazz’s most iconic albums, Kind of Blue, released by Miles Davis in 1959. The song is widely considered a modal jazz masterpiece.
It is said to be a collaboration between Miles Davis and pianist Bill Evans, but Evans’ influence is said to be significant. The song is based on five modes. While traditional jazz is developed around chord progressions, modal jazz focuses on improvisation within the modes. In “Flamenco Sketches,” the soloist is free to choose and improvise in each mode. Each mode has no set length or order, and is progressed at the discretion of the performer. The harmonic approach of the song reflects Bill Evans’s musical outlook, which was influenced by classical music, especially French Impressionism (Debussy and Ravel).
“Flamenco Sketches” is a masterpiece that transcends the boundaries of jazz and brings deep emotion and introspection to the listener.
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