Kamasi Washingtonはなぜ現代ジャズシーンで注目されるのか?

Why is Kamasi Washington attracting attention in the contemporary jazz scene?

カマシ・ワシントン(Kamasi Washington)は、現代ジャズシーンにおいて最も影響力のあるサックス奏者の一人です。スピリチュアル・ジャズの復興、ヒップホップとの融合、大規模なアンサンブル、そして社会的・文化的メッセージ性の強さが彼を特別な存在にしています。

Kamasi Washington is one of the most influential saxophonists in the contemporary jazz scene. His work is unique for its spiritual jazz revival, its fusion with hip hop, its large ensembles, and its strong social and cultural messages.

1.スピリチュアル・ジャズの復興と拡張

1.The revival and expansion of spiritual jazz

コルトレーンの影響を受けた壮大なサウンド

カマシ・ワシントンの音楽は、ジョン・コルトレーンの「アセンション期」や、ファラオ・サンダース、アルバート・アイラーといったスピリチュアル・ジャズの流れを汲んでいます。しかし、彼はそれをオーケストラのような壮大なスケールに拡張し、よりリスナーに届きやすい形に仕上げています。

Epic sound influenced by Coltrane

Kamasi Washington’s music is in the vein of spiritual jazz such as John Coltrane’s “Ascension Period,” Pharoah Sanders, and Albert Ayler, but he expands it to a grand orchestral scale, making it more accessible to listeners.

代表作: 『The Epic』(2015)

3時間に及ぶ壮大なアルバムで、スピリチュアル・ジャズ、ファンク、クラシック、ソウルが融合。伝統的なジャズに新たな解釈を加え、ジャズリスナー以外にも大きな影響を与えました。

Representative work: “The Epic” (2015)

This epic three-hour album fuses spiritual jazz, funk, classical music and soul, and offers a new interpretation of traditional jazz, making it a major influence on audiences outside of jazz.

2.ヒップホップやソウルとの融合

2.Fusion of hip hop and soul

ケンドリック・ラマーとのコラボレーション

カマシは、ジャズだけでなく、ヒップホップ・シーンでも重要な役割を果たしています。特に、ケンドリック・ラマーの『To Pimp a Butterfly』(2015)では、アレンジやホーン・セクションの提供を行い、ジャズとヒップホップの融合を加速させました。『To Pimp a Butterfly』はジャズの要素を大胆に取り入れたヒップホップの歴史的アルバムであり、カマシの関与により、ジャズのリスナー層が拡大しました。また、フライング・ロータスやサンダーキャットといったロサンゼルスの前衛的なミュージシャンとの関係も深く、ジャズと現代音楽のクロスオーバーを推進しています。

Collaboration with Kendrick Lamar

Kamasi plays an important role not only in jazz but also in the hip-hop scene. In particular, he arranged and provided horn sections for Kendrick Lamar’s “To Pimp a Butterfly” (2015), accelerating the fusion of jazz and hip-hop. “To Pimp a Butterfly” is a historic album in hip-hop that boldly incorporates jazz elements, and Kamasi’s involvement expanded the jazz listener base. He also has deep ties with avant-garde musicians in Los Angeles such as Flying Lotus and Thundercat, promoting the crossover between jazz and contemporary music.

3.大規模なアンサンブルと壮大なサウンド

3.Large ensembles and epic sounds

カマシの作品は、一般的なジャズコンボの編成を超え、フルオーケストラやクワイア(合唱団)を取り入れた壮大なアレンジが特徴的です。『The Epic』や『Heaven and Earth』(2018)では、ビッグバンド+ストリングス+クワイアという構成で、まるで映画のサウンドトラックのようなスケールの大きい音楽を作り上げました。これにより、ジャズを超えたリスナー層にアピールし、ジャズに馴染みのないオーディエンスも引き込むことに成功しています。

Kamasi’s work is characterized by grand arrangements that go beyond the typical jazz combo arrangements and incorporate full orchestras and choirs. In “The Epic” and “Heaven and Earth” (2018), he created music on a grand scale like a movie soundtrack, with a big band + strings + choir composition. This has allowed him to appeal to listeners beyond jazz and successfully attract audiences who are not familiar with jazz.

4.社会的・文化的メッセージ

4.Social and cultural messages

ブラック・アメリカン・ミュージックとしてのジャズ

カマシは、ジャズを単なる音楽ではなく、ブラック・アメリカン・ミュージック(黒人文化の歴史)としての側面を強く意識しています。特に彼のアルバムでは、人種問題や社会正義のテーマが頻繁に登場し、ブラック・ミュージックの精神的・文化的継承者としての役割を果たしています。

『Heaven and Earth』(2018)では、「自分たちの住む世界(Earth)と、自分たちが目指す理想の世界(Heaven)」という対比がテーマになっています。『Becoming』(2020)は、ミシェル・オバマのドキュメンタリーのサウンドトラックを手がけ、政治・文化的なメッセージを発信しました。このように、カマシは単なるジャズミュージシャンではなく、現代の社会を反映する思想的リーダー的な存在になっています。

Jazz as Black American Music

Kamasi is strongly aware that jazz is not just music, but also black American music (the history of black culture). In particular, his albums frequently feature themes of racial issues and social justice, and he plays the role of a spiritual and cultural successor to black music.

In “Heaven and Earth” (2018), the theme is the contrast between the world we live in (Earth) and the ideal world we aim for (Heaven). “Becoming” (2020) was the soundtrack for Michelle Obama’s documentary, sending out a political and cultural message. In this way, Kamasi is not just a jazz musician, but a thought leader who reflects modern society.

5.現代ジャズの新たなムーブメントの中心人物

5.A central figure in the new movement of contemporary jazz

カマシ・ワシントンは、現代のジャズを進化させる多くのアーティストと密接に関わっており、ロサンゼルスを拠点とする新世代ジャズシーンの中心人物です。

Kamasi Washington is closely associated with many of the artists driving the evolution of contemporary jazz and is a central figure in the Los Angeles-based new jazz scene.

ロサンゼルスのジャズ・ムーブメント

サンダーキャット(Thundercat): ベース奏者、ファンク・ジャズ・R&Bの融合、フライング・ロータス(Flying Lotus): エレクトロニカ×ジャズ、ロバート・グラスパー(Robert Glasper): ヒップホップ×ジャズ、テラス・マーティン(Terrace Martin): ヒップホップ×ジャズ・プロデューサー

これらのアーティストと共に、ジャズを「古典的な音楽」ではなく、現代のポップカルチャーの一部として進化させています

Los Angeles Jazz Movement

Thundercat: bassist, fusion of funk, jazz and R&B; Flying Lotus: electronica and jazz; Robert Glasper: hip hop and jazz; Terrace Martin: hip hop and jazz producer

With these artists, we are evolving jazz into a part of modern pop culture rather than just “classic music.”

カマシ・ワシントンは、伝統的なジャズの枠を超え、ジャズを「現代の音楽」としてアップデートすることに成功したアーティストです。彼の音楽は、過去のジャズの伝統を受け継ぎながらも、未来へと続く新たな可能性を示しているといえるでしょう。

Kamasi Washington is an artist who has succeeded in going beyond the boundaries of traditional jazz and updating it as “contemporary music.” His music inherits the traditions of jazz of the past, while also pointing to new possibilities for the future.

よかったらシェアしてね!
  • URLをコピーしました!
  • URLをコピーしました!

この記事を書いた人

コメント

コメントする

目次