John Coltrane – Live at the Village Vanguard (1961)

ジョン・コルトレーン (John Coltrane) が1961年にニューヨークの Village Vanguard(ヴィレッジ・ヴァンガード)で行った伝説的なライブは、彼の音楽がフリー・ジャズやスピリチュアルな方向へと進化していく過程を記録した重要なライブです。このライブは、モダン・ジャズの最重要記録のひとつとされ、後のコルトレーンの音楽の方向性を決定づけた名演として語り継がれています。

特筆すべきは、エリック・ドルフィーの参加!
彼のバス・クラリネットの独特な音色が、このライブのサウンドに前衛的な雰囲気を加えています。この時期のコルトレーンは、従来のハード・バップの枠を超えた実験的な演奏を探求していました。彼がソプラノ・サックスを積極的に使用し始めたのもこの時期(特に「My Favorite Things」以降)。演奏はより長尺で、モーダルな即興演奏が中心。エルヴィン・ジョーンズの強烈なポリリズム、マッコイ・タイナーの分厚いコードワークがコルトレーンの演奏を支えます。この時期、コルトレーンとドルフィーは、当時のジャズ批評家から「混沌としている」と批判されたが、後にフリー・ジャズの先駆的演奏として評価されるようになった。

Village Vanguardでのライブは、コルトレーンがジャズの新境地を切り開いた重要な記録!エリック・ドルフィーとの共演が、前衛的な要素をさらに強調!

The legendary live performance that John Coltrane performed at the Village Vanguard in New York in 1961 is an important record of the process in which his music evolved towards free jazz and spirituality. This live performance is considered one of the most important records of modern jazz, and is passed down as a masterpiece that determined the direction of Coltrane’s later music.

Of particular note is the participation of Eric Dolphy! His unique bass clarinet tone adds an avant-garde atmosphere to the sound of this live performance. During this period, Coltrane was exploring experimental performances that went beyond the boundaries of traditional hard bop. It was also during this period that he began to actively use the soprano saxophone (especially after “My Favorite Things”). The performances are longer and centered on modal improvisation. Elvin Jones’s intense polyrhythms and McCoy Tyner’s thick chord work support Coltrane’s performance. During this period, Coltrane and Dolphy were criticized by jazz critics at the time as being “chaotic,” but later came to be recognized as pioneers of free jazz.

The Village Vanguard live performance is an important record of Coltrane breaking new ground in jazz! His collaboration with Eric Dolphy further emphasizes the avant-garde elements!

よかったらシェアしてね!
  • URLをコピーしました!
  • URLをコピーしました!

この記事を書いた人

コメント

コメントする

目次